Thursday 14 April 2011

Apa kitak rasa mun kamek madah bapak kita cam "asuk"?


Nampaknya sifat pembangkang di Sarawak sudah semakin teruk. Banner di atas telah ditemui oleh penyokong-penyokong BN yang kebetulan lalu di kawasan Satok dan Tupong. Sebuah poster yang biadap, kurang ajar dan melampaui batas.

Apa pandangan pembaca terhadap "moral" poster berkenaan? Elokkah "moral"nya? Sesuaikah digunakan poster sebegini di Sarawak? Setahu penulis, budaya politik Sarawak tidak pernah biadap sebegini rupa.

Difahamkan, poster ini diilhamkan oleh balaci-balaci pembangkang yang datang dari luar Sarawak. Budaya ini datangnya dari Semenanjung. Poster-poster sebegini biasanya tidak pernah terdapat di Sarawak, namun sering dilihat dipamerkan oleh pembangkang di Semenanjung untuk mencetus provokasi BN di Semenanjung.

Amat biadap sekali. Itu pandangan dari perspektif budaya politik Sarawak. BN Semenanjung sudah biasa menghadapi serangan tidak bermoral begini.

Mahukah rakyat Sarawak menerima budaya politik pembangkang sebegini? Menyamakan Pehin Seri sebagai "pusak" adalah sangat tidak bermaruah. Apatah lagi Taib Mahmud banyak menabur jasa di Sarawak. Apa pula jasa pembangkang selain mengutuk BN?

Sepatutnya, rakyat menolak agenda politik sebegini. Belum pun memerintah, pembangkang sudah memperlihatkan moral yang sangat rendah. Ini adalah contoh tidak baik kepada anak-anak yang melihat poster berkenaan.

Pembangkang seolah-olah mempromosikan politik kebencian yang melampau. Di Semenanjung, isu itu sudah lama diketahui. Pembangkang memang biadap dan kurang ajar di sana. Namun di Sarawak, budaya politiknya berlainan dan jangan samakan dengan Semenanjung pula.

No comments:

Post a Comment